In Overstappen op Alfresco, Techno

Een hilarisch voorbeeld kwam voorbij tijdens een “lightning talk” tijdens de DevCon2018 in Lissabon. Een ontwikkelaar die de held van de dag wordt omdat hij als zeer ervaren ontwikkelaar binnen anderhalf uur een handig knopje oplevert waarmee je versies van een document verwijdert. Een opeenstapeling van logische veronderstellingen en stappen leidt vervolgens tot een hilarisch beschrijving van wat voor mij als niet ontwikkelaar een hel lijkt.

Vanaf de zijlijn zie ik regelmatig het proces van upgrades en andere aanpassingen. Dat kan best spannend zijn en soms de nodige tijd vergen. Gelukkig onderkent Alfresco dit ook en knippen ze het product op in kleine flexibele “diensten”. Alfresco onderkent dat uitrol en installatie in combinatie met “eigen” code veel meer tijd kost dan je lief is. Een belangrijk doel voor 2018 wordt dan ook dat het technisch beheer van het Alfresco digitaal business platform frictionless wordt. Frictionless. Zonder wrijving. Makkelijk. De techniek die de mens dient in plaats van de mens die nodig is om de techniek te laten werken.

Deze belofte klinkt als een aantrekkelijke lokroep. En het mooie is: ik geloof het ook. Dit is wat we willen en ook wat we kunnen. Als Alfresco iets heeft bewezen dan is het dat ze licht en wendbaar is en snel kan bijsturen op essentiële vraagstukken. Op naar het innovatieplatform dat de organisatie dient. Techniek in dienst van de functie. Dat klanten tijd en geld investeren in toegevoegde waarde ipv in techniek moet voor iedereen als muziek in de oren klinken.

Robert Ruiters

Recent Posts

Start typing and press Enter to search